Bøvling Valgmenighed

– en grundtvigsk valgmenighed i folkekirken

Efterårsmøde 2017

Efterårsmøde søndag den 8. oktober “Luther tematisk og kulinarisk”

Kl. 10.30 Gudstjeneste i Mariekirken ved Marianne Gyldenkærne
Kl. 12.00 Middag “Luthergryde”
Kl. 13.15 Foredrag ved præst Jacob Ørsted, Helligåndskirken i Flensborg, om Luthers bordtaler. Jacob Ørsted har skrevet bogen “Godbidder” – citater fra Martin Luthers frimodige tale omkring middagsbordet.

“Med dette foredrag inviteres du til bords hos reformatoren Martin Luther. Hver aften sad 30-40 mennesker bænket og enten talte med eller lyttede til reformatoren. Undervejs skrev de studerende Luthers ord ned, og der var en del! De er siden blevet samlet og kendt som Luthers bordtaler. Luther brændte for sin sag og talte uhæmmet med en intensitet, der kunne virke skræmmende, når han udgød sine bebrejdelser, indsigelser og spot mod sine modstandere.Emnerne var mange og tæller bla. ægteskab, børn, undervisning, krig, død, staten og kirken. Det er interessant at se, hvor mange af Luthers tanker der ligger til grund for den måde, vi tænker på i dag. Foredraget vil derfor også trække en tråd fra dengang til nu”

Midtvejs er der kaffe og lagkage.

Ca. 16.00 Slutter vi dagen med et par af digteren Iben Krogsdals gendigtninger fra 2016 af Luthers salmer ved Sine Berg og Svend Burchardt.

Pris for deltagelse og mad er 200 kr som betales ved mødet